Een paar foto's

De foto's uit 1967 en 1968 zijn ingescanned met een Epson Perfection V600 Photo flatbedscanner. De kwaliteit van deze scanner is perfect. De foto's 'Winter 1978' zijn ingescanned met de Minolta Dimage Scan Ellite F2900 en vervolgens bewerkt met Adobe Lightroom 4. De foto is gemaakt met een Zenith-E spiegereflex en de negatieven zijn door mij zelf ontwikkeld. De overige foto's zijn met een digitale camera gemaakt.

Onderstaande fotoslider is gemaakt met behulp van JQuery en FlexSlider. Een voorbeeld hiervan is te vinden op de site van WooThemes met dank aan Webdesigner

  • Cochem, Germany 1967 - Mijn eerste foto - Camera: Dacora 6*6

  • Luxemburg 1968 - Een van mijn eerste foto's - Camera: Dacora 6*6

  • Winter 1978 - Camera: Zenith E kleinbeeld

  • Winter 1978 - Camera: Zenith E kleinbeeld

  • Winter 1978 - Camera: Zenith E kleinbeeld

  • Winter 1978 - Camera: Zenith E kleinbeeld

  • Winter 1978 - Camera: Zenith E kleinbeeld

  • Tulpen 2012 - Camera: Olympus E520

  • Tulpen 2012 - Camera: Olympus E520

  • Wall - Camera: Olympus E520 - Pixelmator

  • Amsterdam 2012 - Camera: Olympus E520

  • Rhodos 2012 - Camera: Olympus E520

  • Laundry - 2002

Historie

Vroeger was fotografie, zeker als je ook een donkere kamer had, veel intensiever dan nu. Op de eerste plaats moest je fotorolletjes kopen, waar maar een beperkt aantal foto's op konden. Je "schoot" toen heel bewust. Het resultaat was ook niet direct te zien, dat maakte het ook spannender! In de donkere kamer, of in een heel donker hokje, spoelde je vervolgens het negatief materiaal op een andere spoel, deze deede je in een lichtdichte ontwikkeltank en naar het plaatsen van de deksel kon het licht weer aan.
Vervolgens had je de ontwikkelaar al klaar gemaakt in de juiste hoeveelheid en op de juiste temperatuur. Dat laaste was voor mij soms wel lastig, zeker op een koude zolderkamer. Nadat de ontwikkellaar in de de tank zat moest je een en ander op de juiste manier bewegen en schudden. Na het ontwikkelen, werd gespoeld en daarna kwam nog eens het fixeermiddel in de ontwikkeltank. Met dit hele proces was je toch even bezig. Ik had daarbij nog last van hard water, wat weer tot gevolg had, dat er kalk plekken op de negatieven kon ontstaan. Maar goed, een druppeltje afwasmiddel voldeed in dit geval wonderen.

Na het ontwikkelen kon je al resultaten zien, maar optimaal was het nog niet. Dan maar de negatieven in het vergrotingsapparaat stoppen, scherpstellen op de korrel en dan in het donker ofwel met de donkere kamer lamp aan, het fotopapier met de juiste zijde op het vergrotingsbord leggen en enkele seconden belichten. Daarna het fotopapier in de ontwikkelaar… en langzaam zag je de foto te voorschijn komen. Daarna in een stopbad, zodat het ontwikkelproces stopte en vervolgens de fotoafdruk fixeren en als laatste spoelen en drogen. Het eindresultaat was dan pas zichtbaar voor iedereen!

En hoe gaat het nu? Een geheugenkaartje in je toestel, opgeladen accu erin, aanzetten en klikken maar. Vervolgens kaartje er uit bekijken en eventueel bewerken in Photoshop! Maar is dit nu fotografie? Volgens mij niet, het gaat om de foto, om de compositie die je hebt gemaakt. Dat is eigenlijk wat telt. Fotografie is tekenen met licht, dat is het belangrijkste. Net zoals vroeger in de doka, mag je natuurlijk foto's bewerken met software, maar van een slechte foto, maak je ondanks alle technieken, geen goede foto. Bij fotografie gaat het erom hoe het vastgelegd wordt!

 

Camera's

Zoals ik boven al aangaf heb ik mijn eerste foto's gemaakt met de bovenstaande camera een Dacora waar een 120-rolfilm in moest. Mijn volgende camera was een spiegelreflex van Russische makelij, namelijk de Zentih-E. Het voordeel was zijn prijs, namelijk fl 199,=. Deze camera had een P-schroefdraad, zodat je eenvoudig lenzen kon verwisselen. De camera heb ik zo'n jaar of vijf gebruikt, todat ik begin 80'er jaren een Olympus OM-2n aanschafte. Dit was op dat moment de kleinste en lichste spiegelrefelcamera. De huidige Olympus D camera is geÔnspireerd op dat model.